The Dodecaphonism as a Musical Concept

From Schoenberg to Movimento Música Viva

Authors

  • Juliane Larsen Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.52930/mt.v9i2.307

Abstract

In this article, dodecaphony is revisited with the aim of creating a historical perspective on its significance, covering its development by Arnold Schoenberg, the theories and debates prompted by the technique, and its reception in Brazil within the context of the Movimento Música Viva. Based on an extensive bibliography on the subject, the research concludes that, in recent years, there has been a transformation in the understanding of the concept of dodecaphony. This shift stems from the increasing number of analyses of dodecaphonic works, which have revealed the diversity of approaches to the technique and the immense variety of sonic outcomes achieved by composers over approximately 100 years since its inception.Through the study of dodecaphony, this research also seeks to promote the history of musical concepts as a historiographical approach that integrates theory and experience, thus contributing to the understanding of significant historical moments and the relationship between music theory and history.

Author Biography

Juliane Larsen, Universidade Federal do Paraná

Juliane Larsen (juliane.larsen@gmail.com) é bacharel em Piano pela Universidade Estadual de Maringá (2006) e mestre em Musicologia pela Universidade de São Paulo, onde, em 2010, defendeu a dissertação na área de Teoria e Análise, investigando a utilização da forma sonata em contextos atonais, sob orientação do Prof. Dr. Rodolfo Coelho de Souza. Em 2011, ingressou como professora assistente na Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA), ministrando disciplinas de Harmonia, Análise e História da Música. Em 2014, retornou à ECA-USP para cursar o doutorado, durante o qual realizou um período sanduíche na Universidade de Roma – La Sapienza, onde estudou Historiografia musical e Análise com o Prof. Dr. Antonio Rostagno. Concluiu o doutorado na USP em 2018, sob orientação do Prof. Dr. Mário Videira, com uma tese sobre a história da música brasileira na transição entre os séculos XIX e XX. Atualmente, é vinculada à Universidade Federal do Paraná (UFPR), na qual leciona disciplinas nas áreas de Harmonia, Análise e História da Música. É membro do corpo docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Música da UFPR, orientando pesquisas musicológicas envolvendo estudos decoloniais e teorias feministas.

Published

2024-12-29