From Concrete Poetry to Musical Composition: Narrativity, Intertextuality and Musical Meaning in Motet em Ré Menor, by Gilberto Mendes
DOI:
https://doi.org/10.52930/mt.v2i1.35Resumo
This paper intends to construct some reflections on how the use of the poetic text as process of creation of a musical composition can be developed through the rhythmic, sonorous and melodic use of the words, verses and their (possible) musical meaning. Specifically, we use the example of the choral piece Motet em Ré Menor (1966), by the Brazilian composer Gilberto Mendes (1922-2017), a composition based on the concrete poem Beba Coca-Cola (1958) by Décio Pignatari (1927-2012). Some of the problems and issues related to the processes of narrativity and intertextuality, topical meaning and tropification – from the idea of musicking this poem – will be listed and approached in a reflection based on a musical analysis that seeks to depart from the form to the musical meaning relevance.Referências
Agawu, Kofi. 2008. Music as discourse – Semiotic adventures in Romantic Music. New York: Oxford University Press.
Coelho de Souza, Rodolfo. 2016. Sinestesia como condição para linguagem: uma conjectura. Curitiba: Revista Percepta. Associação Brasileira de Artes e Cognição Musical, ed. 3, vol. 2, p. 17-32.
Correa, Thiago M. 2011. Análise de “Pós-tudo”: metalinguagem na poesia concreta. Revista Estudos Semióticos vol. 7, n. 2, p. 63-69.
Deleuze, Gilles; Guattari, Félix. 1993. A Thousand Plateaus. Minneapolis: University of Minnesota Press
Due, Andreas R. 2007. Deleuze. Cambridge: Polite.
Fernandes, José. 1996. O poema visual: leitura do imaginário esotérico (da antiguidade ao século XX). Petrópolis: Editora Vozes.
Grabócz, Márta. 2009. Musique, Narrativité, Signification. Paris: Ed.: L’Harmattan.
Klein, Michael. 2010. Ironic Narrative, Ironic Reading. Baltimore: Journal of Music Theory, vol. 53, p. 95-136.
Magre, Fernando de Oliveira; Berg, Silvia Maria Pires Cabrera. 2015. Estratégias para a performance de música contemporânea com coros amadores: Beba Coca-Cola de Gilberto Mendes e o Coro Juvenil da UEL. Vitória: Anais da XXV Anppom.
Mendes, Gilberto. 2016. Uma Odisséia Musical – dos mares do sul à elegância pop/art déco. São Paulo: Edusp.
________________. 1997. Motet em Re Menor – for mixed choir. Partitura. Brussels: The New Consonant Music.
Menezes, Flo. 1998. Atualidade Estética da Musica Eletroacústica. São Paulo: EDUSP.
Pignatari, Décio; Campos, Augusto de; Campos, Haroldo de. 1975. Teoria da Poesia Concreta. São Paulo: Duas Cidades.
Santos, Antonio Eduardo. 1997. O antropofagismo na obra pianística de Gilberto Mendes. São Paulo: Annablume/Fapesp.